tisdag 28 februari 2012

Hon har rätt, som vanligt

Elin är en klok person. Hon skrev för ett tag sen om några slags fördomar eller snarare föreställningar om hur vissa saker och ting är i den här delen av världen. Till exempel att där är det inte så viktigt hur man klär sig. Klok som hon är visar hon hur det inte riktigt stämmer.

Läs den här: http://addistesfa.wordpress.com/2012/02/21/utsidan/

Jag ville bara ge ett par exempel från min vardag som också belyser det här.

1. När jag går till skolan (jobbet) varje morgon är jag inte särskilt välklädd. Träningsbyxor, superslitna jogginskor och nån gammal tshirt. Varför? För att allt jag bär på skolan blir smutsigt och lätt sönderrivet av den galna hop med barn som kastar sig över mig varje rast. Man kan inte göra annat än att tycka om dem.
På väg upp stöter jag ofta ihop med killar som synar mig från topp till tå och som inte ens försöker dölja sitt förakt för hur jag klär mig. De ser på mina trasiga skor och vad har du på dig står skrivit i deras ansikten.
2. Jag står och hänger utanför en brödaffär och väntar på en kompis. Som vanligt samlas ett mindre antal barn, klädda i trasor, runtom mig och ber om pengar. Jag säger till dem att jag ger inte pengar och pratar lite mer till dem. När jag ska gå säger en av pojkarna din tröja är smutsig. Jo tack jag vet, jag har en stor fläck på min vita tröja som aldrig kommer att gå bort trots upprepade försök. Men det är lite ironiskt att den som fäller kommentaren är klädd i en genomsmutsig tröja som används varje dag och antagligen inte hamnar i tvättkorgen någonsin (eller kanske i nån bäck nån gång om året).

Vad vill jag säga? Jo, för det första är det rätt så fel att tänka att bara för att det är ett fattigt land finns det ingen som bryr sig om kläder eller utseende. På ett sätt skulle jag vilja säga att här är det  ännu viktigare än till exempel i Sverige. För det andra så går min och etiopiers allmänna åsikt om vad som är snyggt ganska brett isär att jag inte har så mycket problem att bli utdömd (även om jag ser rätt sliten ut i arbetskläderna) och det känns ganska skönt faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Idag sa Birke "anchi habesha nesh" varpå jag bad om en förklaring. Då sa hon en massa, bland annat "din stil är etiopisk". Hm. Förolämpning???

    SvaraRadera